Praktyczne warsztaty on-line

“Najważniejszy jest dobry plan” 

To słowa, które często można usłyszeć w organizacjach. Plan to krok pierwszy, drugim jest jego realizacja. Dziś, gdy na naszych oczach w pełni ukazał się świat VUCA, w pierwszoplanową rolę na biznesowej scenie wcieliła się zwinność. Jedną z cech umiejętności dopasowania się do zmieniającej się rzeczywistości jest dostarczenie rozwiązań adekwatnych do dzisiejszych potrzeb.

Dlatego w ostatnich dwóch tygodniach planowaliśmy, testowaliśmy i realizowaliśmy pierwsze zajęcia, warsztaty i szkolenia w formule on-line. Już za chwilę przekażmy Wam nasz sposób działania w wirtualnych murach sali szkoleniowej.

Więcej informacji znajdziesz tutaj

Szkolenia on-line są zupełnie inne niż te na sali szkoleniowej. Kontakty społeczne są utrudnione – przed szkoleniem nie można napić się kawy z ekspresu i przez chwilę porozmawiać z dawno niewidzianym współpracownikiem z innego działu. Zamiast warsztatowego ułożenia stołów w literę „U” siedzimy w domowych kapciach lub stanowisku pracy przy którym na co dzień wykonujemy obowiązki służbowe. W trakcie szkolenia on-line znacznie łatwiej jest nam przeglądać portale społecznościowe i skrzynkę e-mailową. W przypadku szkolenia stacjonarnego trener zaraz by to zauważył.

Powyższe lekko zabawne spojrzenie na warsztaty on-linowe nie może zasłaniać celów stawianych przed edukacją biznesową. A do najważniejszych należy dostarczenie uczestnikom umiejętności, wiedzy i wzbudzenie refleksji nad ich własną postawą.

Większość osób pracujących przed komputerem wie, jak trudno jest spędzić przed nim 8 godzin. Większość uczestników warsztatów doskonalone zdaje sobie sprawę, iż utrzymanie koncentracji przez całe szkolenie wymaga dużego zaangażowania. Dlatego możliwość skupienia uwagi na warsztatach on-line jest większym wyzwaniem niż w trakcie szkolenia stacjonarnego.

Różni się również aspekt społeczny – często uczestnicy warsztatów pokreślą jak cenna była możliwość wymiany doświadczeń, poznanie zdania, metod i technik stosowanych przez współpracowników. Wydawać, się może że szkolenia realizowane w wirtualnej rzeczywistości mogą to utrudniać.

Czy tak jest w rzeczywistości?

Patrząc na rozwój mediów społecznościowych, sposobów komunikowania się – od tworzenia własnych profili, poprzez tworzenie krótkich wiadomości, kończąc na publikowaniu pięknych zdjęć można wnioskować, że w życiu prywatnym udaje nam się skutecznie podtrzymywać relację on-line. Nawet teraz sięgając do swojej kieszeni możemy znaleźć tam telefon, w którym zapewne znajduje się aplikacja do jednego z najpopularniejszych mediów społecznościowych – prawda? Czy więc różnica polega jedynie na miejscu w którym siedzimy?